עד היום מעצבים תעשייתיים עסקו וחשבו רק על הדגם והחומר ממנו ייצרו אותו. עכשיו, עם פיתוח מדפסות תלת המימד צבעוניות, הם צריכים לתת את הדעת גם לצבעים ולטקסטורות של המוצר. הדפסת תלת המימד מספקת למעצב יכולות רבות יותר להמחיש תהליכים נוספים, שעד היום נעשו בעזרת עיבוד משלים – עם גרפיקאי, עם הדפסות חיצוניות של טקסטורה על פלסטיקה, או בניית אייקונים – שאת כולם היה צריך לבצע במקום חיצוני. היום המעצב התעשייתי עושה את כל השלבים ויש לו הרבה יותר אחריות.
מהם היתרונות בהפקת דגמים תלת מימדיים?
יש הבדל בין לקבל הדמיה וירטואלית לבין להחזיק את המוצר פיזית ביד ולקבל את התחושה שלו – זה מקל על בדיקת פרמטרים כמו ממשק משתמש, גודל אייקונים ועוד – ולקבל פידבק אמיתי בצורה הכי קרובה למציאות שיש.
היכולת להמחיש מוצרים כמו אריזות, אוזניות וטקסטורות שונות, מאפשרת לאנשי שיווק למשל, לקחת החלטות הרבה יותר מקוריות, ולהציג בנוחות לקבוצות מיקוד מגוון משתנה של טקסטורות וצבעים של מוצרים.
ההדפסה התלת מימדית חוסכת המון זמן, וגם שומרת על סודיות הפרויקט – כי הכל נעשה בתוך הסטודיו. בנוסף אנחנו מצליחים להמחיש דברים שבעבר לא העזנו להציע, כי ידענו שיהיה מורכב מדי להמחיש אותם בטכנולוגיה הקודמת.
באיזה פרויקט שלכם אתה גאה במיוחד?
‘הכפתור’ – מדובר בלחצן מצוקה לרכב למקרה של תאונות. המכשיר מזהה כשמתרחשת תאונה ומבצע התקשרות אוטומטית למוקד המצוקה. ביצענו את כל פיתוח המוצר, מהרעיון הראשוני ועד לתכנון הפלסטיקה וההכנה לייצור.
מימין: מודם אלחוטי של בזק. משמאל: הכפתור – מערכת התראה לתאונות עם חיוג מהיר למוקדני מצוקה ועזרה צילום: סטודיו ליברוס
איך השתנה תחום העיצוב התעשייתי לאורך השנים?
היכולות המתקדמות של הדפסת תלת מימד שיש לנו היום, מאפשרות למעצבים להביע את עצמם בצורה מעניינת ואיכותית, ולקבל פידבק מהיר לעבודתם. פתרונות חדשים שמושתתים על חומרים חדשים שפותחו לתעשיית התלת מימד, מאפשרים לפתח מגוון מוצרים חדש, שלא היה כמוהו לפני כן, כך שהחשיבה משתנה, והתהליך משתנה – מתהליך של מוקאפ, קלקר ודיגום ביד, מגיעים לפתרון יותר איכותי שמספק פידבק אמיתי.
השנה מחכות גם הפתעות גדולות בתחום לאדריכלים – כמו בתים שמודפסים כדגמים, כולל צבע וכל הפרטים הקטנים. גם אדריכלים צריכים להכשיר את עצמם בתחום של הדפסות תלת מימד.
שירותי הדפסה תלת מימד בצבע עם יכולות ‘אוגמנטד ריאליטי’ בשיתוף חברת וולקנו הישראלית צילום: סטודיו ליברוס
הבדל נוסף שניתן לראות לאורך השנים הוא היחס בהזמנות העבודה בין תעשיינים ליזמים פרטיים. כשהתחלנו היה אחוז גבוה של תעשיות שקיבלו שירותים, ומעט מאוד יזמים פרטיים, ואילו עכשיו, בעיקר בארבע השנים האחרונות, יש יותר ויותר יזמים ופחות תעשיות, ביחס של 80-20 לטובת היזמים. זה בעיקר זכות הקיק-סטארטרים, כי לאנשים היום הרבה יותר קל לפתח מוצרים עצמאית דרך האינטרנט.
איזה מוצרים חדשים לא יכלו להתקיים היום ללא ההתפתחות הטכנולוגית בתלת מימד?
מוצרים סופיים שהגיאומטריה שלהם כל כך מורכבת, שניתן לייצר אותם במדפסות תלת מימד בלבד. למשל מערכת קירור לקסדת חבלן, שכשמפתחים אותה היום לוקחים בחשבון טכנולוגיה של תלת מימד, כי טכנולוגיה אחרת לא מסוגלת להתמודד עם תהליך יצור והרכבה כזה.
מהם היתרונות בהפקת דגמים תלת מימדיים?
יש הבדל בין לקבל הדמיה וירטואלית לבין להחזיק את המוצר פיזית ביד ולקבל את התחושה שלו – זה מקל על בדיקת פרמטרים כמו ממשק משתמש, גודל אייקונים ועוד – ולקבל פידבק אמיתי בצורה הכי קרובה למציאות שיש.
היכולת להמחיש מוצרים כמו אריזות, אוזניות וטקסטורות שונות, מאפשרת לאנשי שיווק למשל, לקחת החלטות הרבה יותר מקוריות, ולהציג בנוחות לקבוצות מיקוד מגוון משתנה של טקסטורות וצבעים של מוצרים.
ההדפסה התלת מימדית חוסכת המון זמן, וגם שומרת על סודיות הפרויקט – כי הכל נעשה בתוך הסטודיו. בנוסף אנחנו מצליחים להמחיש דברים שבעבר לא העזנו להציע, כי ידענו שיהיה מורכב מדי להמחיש אותם בטכנולוגיה הקודמת.